Hiba
  • Hiba történt a hírcsatorna adatainak beolvasásakor

Teologia header

A Teológia kategóriában az alábbi cikkek találhatók:

Nyomtatás

A Sátán terve az életeddel

Írta: Michael Carney on . Beküldve: Teológia

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.50 (1 Vote)

satan-terve

 

A Sátánnak van terve az életeddel. A veled kapcsolatos terve öt szóval kifejezhető:

  • Kétség—Azt akarja, hogy kételkedj Isten Szavában és Isten jóságában.
  • Kesergés—Azt akarja, hogy a magad problémáira figyelj és NE Istenre.
  • Kívánás—Megpróbálja a rossz, bűnös dolgokat kívánatosnak feltüntetni, hogy az éhséged arra irányuljon inkább az Istenfélő élettől.
  • Kudarc—Azt akarja, hogy úgy érezd, kudarcot vallottál, hogy aztán meg se próbálj törekedni.
  • Késleltetés—Rábír arra, hogy halogasd azt, amire a Szent Lélek indított, hogy az később ne is legyen elvégezve.

Kétség, kesergés, kívánás, kudarc, késleltetés—ezek mindannyiunk számára kísértések.

A kulcs az, hogy mielőbb felismerjük ezeket az életünkben, odaszánjuk magunkat Istennek, és álljunk ellene az Ördögnek.

Engedelmeskedjetek azért az Istennek; álljatok ellene az ördögnek, és elfut tőletek.—Jakab 4:7

Istennek is van terve az életeddel, és az magában foglalja azt, hogy a kétségeid el legyenek távolítva, a szíved meg legyen erősítve, a hited ki legyen próbálva, és bátorítva légy arra, hogy cselekedj.

De vajon hogyan is lép lendületbe Isten terve? Úgy, hogy engedelmeskedsz egy egyszerű meghívásnak: Közeledjetek az Istenhez, és közeledni fog hozzátok.— Jakab 4:8a

Kétségek gyötörnek? Sokszor a kesergés fog el és elcsüggedsz? A valódi célt eltéveszted? Úgy gondolod, hogy bedobod a törölközőt? Nem vagy képes a tettek mezejére lépni?

Közeledj Istenhez. Keresd Őt. Az Ő igazsága szabaddá tesz. De mindez úgy kezdődik, hogy TE közeledsz Istenhez.

 

 

Írta: Paul Chappel, a Lancaster Baptist Church lelkipásztora,
4020 E Lancaster Blvd., Lancaster CA 93535, USA,
A magyar fordítást a Debreceni Biblia Baptista Gyülekezet,
4029 Debrecen, Faraktár u. 42. gondozta.
A cikk eredeti nyelven itt elérhető.
Nyomtatás

Teremtve - érvek Isten létezésére

Írta: Michael Carney on . Beküldve: Teológia

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (2 Votes)

creation

A Biblia kijelenti, hogy a világegyetemet Isten a semmiből teremtette—Ő alkotta! Nem valamit készített valamiből—hanem a valamit készítette a semmiből.“Kezdetben teremté Isten az eget és a földet”(1 Mózes 1:1). Lenyűgöző, hogy az evolúció “elméletét” még mindig tanítják feltételezhetően intelligens emberek, holott időről időre kiderül, hogy hamis.

Valaki megkérdezhetné, “De mi a helyzet azokkal a tudományos kutatásokkal, amelyek több millió éves kő maradványokat tárnak fel?” Mit gondolsz Ádám milyen idős volt, amikor Isten megteremtette őt? Ő egy felnőtt volt. Tehát Ádám felett már évek teltek el, amikor meg lett teremtve. Isten erre is képes! Nem lenne tehát logikus azt a konklúziót levonni, hogy Isten a köveket, a fákat, és az állatokat is megteremtette a maguk éveinek számában? Az, hogy valaminek a kora évmilliókra tehető, még nem zárja ki a teremtés tényét.

Most jobban, mint valaha, a keresztyéneknek meg kell tudni védeni a hitüket. A tudományos közösségek nagy többsége a teremtést egyszerű hiedelemnek veszi; az intelligens tervezésre úgy tekintenek, mint ami fényévekre van a tudománytól. Azok, akik kiállnak a Mózes könyvében leírt teremtés mellett “irracionális vallásos fanatikusnak mondják, akik még mindig a sötét középkorban élnek, és elhiszik a Biblia meséit a teremtésről.” Az intelligens tervezés sokak számára minden, csak nem intelligens.

Nagyon fontos, hogy megfelelően kezeljük az állításokat. Az elmélet, amit az iskolákban tanítanak, és amit a kreacionisták elutasítanak, az, hogy részecskék egy idő múlva emberekké formálódtak maguktól, egy intelligens tervező beavatkozása nélkül. Az evolucionisták az Evolúció Általános Elméletét úgy definiálják, hogy “minden élőlény ebben a világban egyetlen egy forrásból ered, mely egy élettelen dologból jött létre.”

Számos ellenérvet fel lehetne hozni az Evolúció elmélete kapcsán, és szintén sok érvet fel lehetne hozni Isten létezésének univerzum intelligens tervezésének bizonyítékaként. Nézzünk meg most négy természettudományi eredetű érvelés Isten létezésére:

  1. Kozmológiai érvelés
    Az univerzumban minden dolog valami másik dolgon függ a létezéséhez, kivéve a legelsőt. Az egyetlen ésszerű magyarázat az, hogy a legelső Isten kellett legyen.
  2. Antropológiai érvelés
    Az ember erkölcsös, kreatív és intelligens lény, felülemelkedve ezzel az összes állat fölé. Az ember és az összes többi teremtmény közti különbség oly nagy, hogy az kizárt, hogy csak véletlenül történjen.
  3. Ontológiai érvelés
    Isten kell, hogy létezzen, mivel az emberi gondolatban jelen van. Az emberi gondolkodás véges természeténél fogva lehetetlen, hogy az ember kitaláljon egy végtelen Istent.
  4. Teleológiai érvelés
    A világnak van formatervezése, célja, és rendezettsége. Kell legyen Isten, aki megtervezte a természet törvényeit. Ez az érvelés nem különbözik attól, amikor egy régész egy nyílhegyet talál, és azt állítja, hogy azt megtervezték; ebből kifolyólag volt egy tervező. Isten az univerzum nagy Teremtője és Tervezője.

Mint Bibliában hívő keresztyének, hisszük azt, hogy Isten a világot szóval hozta létre. “Az Úr szavára lettek az egek, és szájának leheletére minden seregök. Összegyűjti a tenger vizeit, mintegy tömlőbe; tárházakba rakja a hullámokat. Féljen az Úrtól mind az egész föld, rettegjen tőle minden földi lakó. Mert ő szólt és meglett, ő parancsolt és előállott.” (Zsoltárok 33:6–9). Igen, amikor Isten azt mondta, hogy “Legyen világosság,” akkor az a világosság a semmiből lett, mivel akkor lett megteremtve—Isten szava által előállott, létrejött.

Valaki egyszer azt mondta: “Isten a világot a semmiből teremtette. Ha semmivé válunk, csak akkor tud Isten minket valamivé formálni.” Minden további nélkül hisszük, hogy Isten az univerzumot a semmiből teremtette mindenféle segítség nélkül. De néha amiatt aggódunk, hogy Isten képes-e valamit kimunkálni az életünkben a mi segítségünk nélkül.

Az önző büszkeségünkben azt akarjuk elhinni, hogy Isten csakis a mi tálentumainkkal, vagy személyiségünkkel képes elvégezni valamit. Az igazság azonban az, hogy Nélküle semmik vagyunk! Pál apostol felteszi a kérdést: “…Mid van ugyanis, a mit nem kaptál volna? Ha pedig úgy kaptad, mit dicsekedel, mintha nem kaptad volna?” (1 Korinthus 4:7). Bármi, amit te, vagy én birtoklunk képességben, vagy lehetőségben, az mind Isten közvetlen ajándéka. “Az ember semmit sem vehet, hanem ha a mennyből adatott néki.” (János 3:27). Jézus ezt mondja, “…mert nálam nélkül semmit sem cselekedhettek” (János 15:5).

Ürítsd ki még ma magad mindattól, ami “te” vagy—a saját akaratodat, a céljaidat, az álmaidat, vagy a terveidet. Öntsd ki mindazokat az Úr elé és mondd Neki azt, hogy semmi vagy. Ezután kelj fel és gondolkozz ezen: “…a világ nemteleneit és megvetettjeit választotta ki magának az Isten, és a semmiket, hogy a valamiket megsemmisítse: Hogy ne dicsekedjék ő előtte egy test sem.” (1 Korinthus 1:28–29). A világegyetemben minden az Úr Szava által lett, tehát Te is az Ő alkotása vagy. Vajon átadtad már az életedet Krisztusnak? Ő egy új életet szeretne Neked adni! Amilyen gyönyörű a földünk, olyan alapossággal meg tudja tervezni az életedet. Bízd az életed Krisztusra, nem fogod megbánni!

 

Írta: Lankford Oxendine, a Golden State Baptist College teológus professzora,
3530 De La Cruz Blvd., Santa Clara, CA 95054 USA.,
A magyar fordítást a Debreceni Biblia Baptista Gyülekezet,
4029 Debrecen, Faraktár u. 42. gondozta.
A cikk eredeti nyelven itt elérhető.
Nyomtatás

A mennybe mennek a kisbabák?

Írta: Michael Carney on . Beküldve: Teológia

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.75 (2 Votes)

baby

Nyissuk ki a Bibliáinkat II Sámuel 12. részénél, és olvassuk el a 18. verstől a 23. versig. Ebből a részből láthatjuk, hogy miután Dávid beteg kisbabája elhunyt, Dávid meg volt győződve róla, hogy egy nap majd újra láthatják egymást. "ő nem jő ide vissza én hozzám," mondta Dávid, de előtte elmondta, "én megyek ő hozzá." A csecsemő ekkor már a mennyországban volt, és egy nap Dávid találkozott vele a Mennyben. Dávid azért került a mennybe, mert üdvözült; a baba azért került a mennybe, mert biztonságban volt. Tudnunk kell, hogy a bűnös embernek üdvözülnie, vagyis meg kell menekülnie a bűnétől, de emellett értenünk kell azt, hogy a Biblia tanítása szerint lesznek olyanok, akik megmenekülnek az elkövetkezendő ítélettől azért, mert nem lesz a bűnük számon kérve tőlük, mivel biztonságban vannak Isten kegyelme alatt.

Nem kifogásolható az állítás, mely szerint Dávid egy megmenekült bűnös ember volt. Tudjuk, hogy ez az Istent szerető ember bűnös volt, hiszen ő maga bevallotta:

Ímé én vétekben fogantattam, és bűnben melengetett engem az anyám. (Zsoltárok 51:7, Dávid zsoltára)
Oh Isten, te tudod az én balgatagságomat, és az én bűneim nyilván vannak te előtted. (Zsoltárok 69:6, Dávid zsoltára)

Emellett Dávid egy megmenekült bűnös volt. Nem a pokol felé tartott a bűnei miatt, habár megérdemelte volna (ahogyan mindannyian). Úgy menekült meg a bűneitől, ahogyan egy bűnbánó bűnös találja meg az üdvösséget: a Megmentő Jézus Krisztusban való hit által. Emberek, akik Jézus földre jövetele előtt éltek, hit által tudtak megmenekülni az eljövendő Messiásban, a ma élő emberek pedig úgy tudnak megmenekülni, hogy hisznek a már eljött Messiásban. Az Ó Szövetségi hívők tudtak a Megmentőről a róla szóló próféciákon keresztül, ugyanúgy, ahogyan mi olvasunk Róla az Új Szövetség könyveiben. Dávid hitt Isten üdvösség-ígéretében.

Csak ő az én kősziklám és szabadulásom... (Zsoltárok 62:7)
A milyen távol van a napkelet a napnyugattól, olyan messze veti el tőlünk a mi vétkeinket. (Zsoltárok 103:12)
A mint Dávid is boldognak mondja azt az embert, a kinek az Isten igazságot tulajdonít cselekedetek nélkül. Boldogok, a kiknek megbocsáttattak az õ hamisságaik, és a kiknek elfedeztettek az õ bűneik. Boldog ember az, a kinek az Úr bűnt nem tulajdonít. (Róma 4:6-8)

Dávid azért került a Mennybe, mert megmenekült. Azt mondta, hogy oda fog menni, ahova az újszülött gyermeke került. A kisgyermek azon isteni alapelv szerint került a Mennybe, ami szerint az ember nem felelős a bűnei miatt mindaddig, amíg kellően nem érti azokat a törvényeket, amelyeket megszeg. Más szavakkal, bár az ember a fogantatásától kezdve bűnös természetű, nem tartozik felelősséggel mindaddig, amíg elég idős ahhoz, hogy tisztában legyen vele.

Ez az alapelv tisztán látható a hitetlen izraeliták nemzedéke felett való ítéletben, akik meghaltak a pusztában. Isten ezt mondta, E gonosz nemzetségbõl való emberek közül egy sem látja meg azt a jó földet, a mely felől megesküdtem, hogy a ti atyáitoknak adom; kivéve Kálebet, a Jefunné fiát; ő meglátja azt. Ekkor Mózes, Isten embere ezt mondta, Józsué, a Nún fia, a ki áll te előtted, ő megy be oda; azért biztassad őt, mert ő osztja el az örökséget Izráelnek. (5 Mózes 1:34-38). Ekkor Isten szolgája ezt mondta:

És a ti kicsinyeitek, a kikről szólátok hogy prédául lesznek, és a ti fiaitok, a kik nem tudnak most sem jót, sem gonoszt, azok mennek be oda, mert nékik adom azt, és ők bírják azt. (5 Mózes 1:39)

Az a generáció, amely a hitetlensége miatt nem akart engedelmeskedni Istennek, nem mehetett be az ígéret földjére, hanem meg kellett halnia a pusztában. Velük ellentétben a gyermekeik, akik nem voltak még elég idősek ahhoz, hogy felelősségre vonhatók legyenek a nép bűnéért, bemehettek arra a földre. Ebben az esetben a gyermekek életkora 20 évnél lett meghatározva (4 Mózes 14:26-35), ami sokkal idősebb annál a kornál, melynél egy kisgyermek már érti a bűnös természetét és felfogja saját bűnösségét, de az alapelv látható ennél az eseménynél. A 20 évnél fiatalabb gyermekeket Isten nem vonta felelősségre a nép lázadása kapcsán. Ez azért történik, mert Isten nem vonja azokat az embereket felelősségre a parancsolatának megszegése miatt, akik még nem értik a tetteik következményeként a jó és rossz közti különbséget.

Az Úr Jézus azt tanította, hogy az ismeret dönti el a felelősségre vonás mértékét,

Te is Kapernaum, a ki az égig felmagasztaltattál, a pokolig fogsz megaláztatni; mert ha Sodomában történnek vala azok a csodák, a melyek te benned lőnek, mind e mai napig megmaradt volna. De mondom néktek, hogy Sodoma földének könnyebb dolga lesz az ítélet napján, hogynem néked. (Máté 11:23)

Jézus Kapernaumról, a szolgálatának központjáról azt mondta, hogy nagyobb felelősséggel tartozik a bűnei miatt, mint Sodoma bűnös városa. Kapernaumban rengeteg csodát tett, és az ok az volt, hogy jobban ismerte ez a város az igazságot. Ezért a büntetése is sokkal keményebb. Láthatjuk tehát, hogy az ismeret határozza meg a felelősségre vonhatóság mértékét.

Egy másik helyen Jézus ezt mondja,

És a mely szolga tudta az ő urának akaratát, és nem végezte el, sem annak akarata szerint nem cselekedett, sokkal büntettetik meg; A ki pedig nem tudta, és büntetésre méltó dolgokat cselekedett, kevesebbel büntettetik. És valakinek sokat adtak, sokat követelnek tőle; és a kire sokat bíztak, többet kívánnak tőle. (Lukács 12:47-48)

A Rómabeliekhez írt levélben, Pál apostol is foglalkozik a bűn miatt való felelősségre vonás kérdésével. Az ember bizonyságtételét tárja elénk, amikor a 7. részben leírja azt az időt, amikor ő is felelősségre vonhatóvá vált, és el lett ítélve a bűnök miatt a halálbüntetéssel.

Mit mondunk tehát? A törvény bűn-é? Távol legyen: sőt inkább a bűnt nem ismertem, hanem csak a törvény által; mert a kívánságról sem tudtam volna, ha a törvény nem mondaná: Ne kívánjad. De a bűn alkalmat vévén, a parancsolat által nemzett bennem minden kívánságot; mert törvény nélkül holt a bűn. Én pedig éltem régen a törvény nélkül: de ama parancsolatnak eljövetelével felelevenedék a bűn, Én pedig meghalék; és úgy találtaték, hogy az a parancsolat, mely életre való, nékem halálomra van. (7-10. versek)

Isten törvénye ez, amely az elmére gyakorol befolyást a lelkiismeret hatásával (Róma 2:11-16) illetve a Szentírás bizonyságtételével, amely a gyermeket felelősségre vonhatóvá teszi a bűnei miatt. Mielőtt megérthetné a törvény alaptételeit, ő egy "élő," személy, vagyis nem lehet felelősségre vonni a bűnei miatt és nem esik az örök kárhozat büntetése alá. Amikor a törvény bekerül a tudatába, a gyermek lelki értelemben "meghal," vagyis onnantól felelősségre vonható, és megérdemli az örök halál büntetését.Amikor már meg tudja különböztetni a rosszat a jótól, és fel tudja fogni, hogy rosszat tett, onnantól kezdve nincs biztonságban, és Krisztushoz kell fordulnia, hogy megmenekülhessen (Róma 3:10-26).

A felismerés ezen pillanata Ézsaiás 7:16-nál van előtérbe hozva, amikor a próféta arról az időről számol be, amikor a „mielőtt e gyermek megtanulná megvetni a gonoszt, és a jót választani." Jónás könyve az utolsó versben szintén ezt a korszakot hangsúlyozza ki (4:11), ahol Isten kegyelméről beszél, amiért nem pusztította el Ninive városát a benne lakó sok gyermek miatt „a kik nem tudnak különbséget tenni jobb- és balkezük között." Az az életkor, amelytől kezdve egy gyermek felelősségre vonhatóvá válik a bűnei miatt, megtalálható számos helyen a Bibliában.

Máté evangéliumának 18. részében, a gyermekek témájával maga Jézus foglalkozik (1-14. versek). Azt mondja, hogy az embereknek olyanokká kell válniuk, mint a kisgyermekek, hogy bemehessenek a mennybe. Utána azt mondja, hogy meg kell aláznia magát, mint a kisgyermek, ha nagy szeretne lenni a mennyben (1-4 versek). Az, aki megbotránkoztat egy kisgyermeket, ítéletet kap Istentől (5-9 versek). Jézus Krisztus azért jött, hogy megmentse az elveszetteket, és Isten akarata nem az, hogy egy kisgyermek is elvesszen (11-14 versek). Ez azt jelenti, hogy már fogantatástól kezdve Isten akarata az, hogy minden gyermek üdvözüljön, aki beleszületik ebbe a világba. A 19. részben Jézus ezt mondja a gyermekekről: „ne tiltsátok meg nekik, hogy hozzám jõjjenek; mert ilyeneké a mennyeknek országa." (14. vers). Amikor egy gyermek felelősségre vonható lesz, mert különbséget tud tenni a jó és rossz között, onnantól kezdve megvan a lehetősége arra, hogy Jézushoz jöjjön bűnbocsánatért és üdvösségért.

Dávid ma a mennyországban van, mert megmenekült a pokoltól a Krisztusba vetett hite miatt. Az újszülött gyermeke szintén a mennyben van Isten szeretete és kegyelme miatt, mert akkor hunyt el, amikor még erkölcsileg és lelkileg biztonságban volt.

 

Írta: Dr. Rick Flanders, a Bridgeport First Baptist Church evangelistája,
6061 Maple Road,Vassar, MI 48768,USA.,
A magyar fordítást a Debreceni Biblia Baptista Gyülekezet,
4029 Debrecen, Faraktár u. 42. gondozta.
A cikk eredeti nyelven itt elérhető.
Nyomtatás

Kálvinizmus

Írta: Michael Carney on . Beküldve: Teológia

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 2.60 (5 Votes)

Calvinism

Biblikus nézet

    1. Mi az ,,eleve elrendelés” (predesztináció) kifejezés definíciója a szótár alapján?
    1. Olvasd el Róma 8:29, 30-at és Efézus 1:1-14-et, a Biblia tanít eleve elrendelést? Igen vagy Nem
    1. Olvasd el Náhum 1:7-et. Milyen alapon ismerte Isten ezeket az egyéneket?Róma 8:29 szerint Isten előre elhatározott valamit, hogy az bekövetkezzen némelyek számára, akiket előre ismert.

    Tudhatja valaki előre, hogy valami történni fog anélkül, hogy az illető megvalósítaná azt a dolgot?

    Egy szülő tudhatja előre, hogy a gyermeke a dinsztelt máj helyett a jégkrémet választja anélkül, hogy a gyermeket a döntés elé állítaná. Eképpen tudta Isten előre, a világ kezdete előtt, hogy ki bízna meg Krisztusban, ki nem.

    Róma 8:29 szerint mi volt előbb, Isten eleve ismerete vagy Isten eleve elrendelése?

    Efézus 1:1-14 szerint Isten eleve eldöntötte, hogy bizonyos dolgok megtörténnek mindazokkal, akik ,,Krisztusban” vannak. 
    Hogy kerül valaki ,,Krisztusba”?

    Róma 8:1 - Nincsen azért immár SEMMI KÁRHOZTATÁSUK azoknak, a kik _________ ________ __________, …

    János 3:18 - A ki ________ __ ______, EL NEM KÁRHOZIK;

    Szóval azok, akik Krisztusban vannak, rendelkeznek (Szintén lásd Róma 3:22, 4:3 és 5, 4:20-25) _______________ .

    4. Melyek azok a dolgok, amelyeket Isten eldöntött azok számára, akik megbíznak (hisznek) Jézus Krisztusban (Róma 8:29, Efézus 1:1-14)

    1.

    2.

    3.

    4.

    5. Mikor döntötte mindezt el Isten? (Efézus 1:4)

    6. Szóval a világ teremtése előtt Isten tudta, hogy kik hinnének benne és akkor eldöntötte, bizonyos dolgok megtörténnek azokkal a személyekkel.

    Hogy tudhatta Isten mindezt a világ teremtése előtt? 1. János 3:20b:

    Hogyan dönthette el a világ megalapítása előtt, hogy bizonyos dolgok megtörténnének bizonyos emberekkel? Jelenések 19:6

    A kálvinista nézet

    Az eleve elrendelésnek ez a nézete az abszolút Isteni szuverenitás és az ember teljes romlottságának elvén nyugszik.

    A kálvinizmus szerint Isten szuverenitása nem hagy helyet az emberi volíció (választási képesség, az akarat gyakorlása) számára és az ember olyan romlott (felette gonosz), hogy sohasem tudná Istent választani. Szóval Isten végzi a választást és azt okozza, hogy az ember hitben válaszol.

    A kálvinizmus 5 pontja:

    1. Az Ember Teljes Romlottsága – Az ember bűnös, nem érdemli meg az Üdvösséget és annyira romlott, hogy ha ingyenes Üdvösséget ajánlanának neki, nem tudná elfogadni és egyszerűen nem fogadná el. Lelki-szellemi értelemben halott és az akarata bűnös természetének a fogja.
    2. Feltétel Nélküli Kiválasztás – A kálvinizmus szerint mivel minden ember teljesen romlott, ezért senkiben nincs olyan tulajdonság, ami alkalmassá tenné őket az Üdvösségre. Ezért ha bárki megmenekül, az azért lesz, mert Isten úgy döntött, hogy megmenti azt a személyt függetlenül a személy bármilyen tulajdonságától. Az adott bűnösök kiválasztása teljesen az Ő szuverén akaratának ügye és nem a bűnös valamilyen előre látható reakcióján alapszik.
    3. Korlátolt Engesztelés – A kálvinista hiszi, hogy Krisztus csak az üdvösségre kiválasztottakért halt meg és nem az egész világért. A bűn büntetését csak bizonyos, meghatározott bűnösökért fizette ki.
    4. Ellenálhatatlan Kegyelem – Ez az elképzelés arról szól, hogy a személy megmenekülése az akaratától függetlenül valósul meg. Azt állítva, hogy mivel az ember bűnös egészen annyira, hogy nem hajlandó elfogadni az Üdvösséget, ezért Istennnek kell megváltoztatni az ember akaratát, hogy akarjon megmenekülni. Végkövetkeztetésként az embernek nincs választása az Üdvösségben. Ha Isten kiválasztott valakit az Üdvösségre, akkor az megmenekül, függetlenül a személyes döntésétől. Szintén Isten Lelke csak az elrendelteket hívja és feddi, amit aztán nem lehet elutasítani. Isten Lelke okozza aztán azt, hogy a bűnös higgyen (hajlandó legyen elfogadni Krisztust).
    1. A Szentek Kitartása – Eszerint a tan szerint akik ki lettek választva és részesei lettek az üdvösségnek, azok megmenekültek örökre. Aki egyszer megmenekült, az megmenekült mindörökre.

    III. Problémák a kálvinista nézettel

    1. Ez egy hamis Evangélium. A kálvinizmus azt tanítja, hogy Isten megmenti a nem hívőket. Ami azt jelenti, hogy nem jön az üdvösség, csak ha Isten adja a hitetlen bűnösnek, valamint a hit az üdvösség eredményeként jön létre.

    Arthur W. Pink a neves kálvinista művében, ,,Az Isten Szuverenitása” című könyvében azt írja a 73. oldalon ,,Tételezzük fel, hogy a Szent Lélek azokat eleveníti meg, akik hisznek. De ez nem lenne más, mint a szekérnek a ló elé való helyezése. A hit nem az új születés oka, hanem az eredménye. Ezen nincs mit vitatkozni.”

    Ezzel szemben a Biblia szerint az üdvösség a hit eredménye (amint a bűnös Jézust választja azzal a bizonyosággal, hogy Isten ajánlatot tett neki, amit hajlandó beteljesíteni), Isten a hívő bűnöst menti meg.

    Látod ezt az igazságot kifejezve 1. Kor. 1:21, János 1:12 és Róma 4:20-24-ben?

    2. Ha az embernek nincs valódi döntése az üdvösségben, akkor Isten megtévesztő, mert a Szava szerint mindenkinek üdvösséget ajánlott, aki hisz.

    János 3:15, 16 Hogy _______ _______ __ benne, el ne veszszen, hanem ______ ____ legyen.

    Mert úgy szerette Isten __ _____, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy _______ ______ ő benne, el ne _______, hanem örök ______legyen.

    Jelenések 22:17 És a ______ és a menyasszony ezt mondják: _____! És a ki hallja, ezt mondja: Jövel! És __ ___ szomjúhozik, jöjjön el; és __ ___ ______, vegye az élet vizét ________.

    3. Nem csak felajánlotta Isten az üdvösséget bárkinek, aki hisz, hanem hívja az embert, hogy jöjjön és válaszoljon neki. Isten nem csúfolódik se nem kínozza az embert, hanem valóban válaszadásra hívja.

    Máté 11:28 ________ ____ _______ __________, a kik megfáradtatok...

    Ezékiel 33:11 ...hanem hogy a hitetlen megtérjen útjáról és éljen. _________ ____, _________ ____ gonosz útaitokról! Hiszen _______ ______ ____.

    Ésaiás 55:1-3 Oh ____________, kik szomjúhoztok, ______ e vizekre, ti is, kiknek nincs pénzetek; ________, ______ és ________, _____________ reám,

    ___________ ide füleiteket és _______ hozzám; hallgassatok, hogy _______ lelketek;

    Cselekedetek 17:30 mostan __________ ___ ____________ , ___________ ______________, hogy megtérjenek:

    János 7:37 ... felálla Jézus és ______, mondván: ___ _______ __________, _______ ____ hozzám, és ______.

    4. Isten kegyelmes kérlelésének, hívásának és a bűnösön való feddésének ellen lehet állni. A következő Biblia versek azt mutatják, hogy némelyek ellenálltak Isten hívásának, feddésének, míg mások elfogadták Őt. Olvasd el az alábbi Igevers referenciákat és csoportosítsd az alábbi kategóriák szerint:

    1.) Ésaiás 65:12, 66:4, 2.) Csel 7:51, 54 3.)Csel 2:37, 41 4.) Csel 5:30-33 5.) Csel 9:3-6 6.) Csel 16:29, 307.) Csel 24:24-25 8.) Csel 16:12-15 9.) Róma 10:21

    Elfogadták Elutasították

    __ __ __ __ __

    __ __ __ __ __

    5. Ha az embernek nincs valódi választása az üdvösségben és senki sem tudna ellenállni Isten akaratának, akkor mindenki megmenekülne, mert Isten akarata az, hogy mindenki megmeneküljön és senki se vesszen el.

    Ezzel összefüggésben mit tanítanak az alábbi versek?

    2. Péter 3:9

    1. Tim. 2:4

    Máté 7:13, 14

    1. Ha Isten előre eldöntötte volna, hogy ki fog megmenekülni a saját választásuk megvizsgálása nélkül, akkor mi célja lenne elmenni az elveszettekhez és hírdetni nekik az Evangéliumot? Isten eldöntötte az üdvösségüket a világ megalapítása előtt. Milyen változást hozna a helyzetükbe, ha a keresztyének nem mennének az Evangéliummal? Ezzel szemben mit mondanak az alábbi Bibliaversek a hatásról, ha a keresztyének elmennek az Evangéliummal az elveszettekhez, és a félelmetes következményekről, ha nem mennek?

    Róma 1:16, 10:13-15

    2. Kor. 5:11

    Zsoltárok 126:5,6

    1. Kor. 9:16-22

    Ezékiel 33:1-9

     

    6. A Biblia azt tanítja, hogy Jézus meghalt az egész világ bűneiért, nem csak a kiválasztottakért.

    1. János 2:2 Kiért engesztelő áldozat Jézus? ,, de nemcsak a m__________, h_____ az e____ v_____ is.

    1. Tim. 2:6 ,,A ki adta önmagát váltságul m__________...”

    1. Tim. 4:10 ,, a ki m________ e_______ megtartója, kiváltképen a __________.”

    Zsidók 2:9 ,,hogy az Isten kegyelméből ___________ ___________ __ ________. ”

     

    7. A valódi volíció (akaratbeli erő) hiánya azt jelenti, hogy nincs valódi elszámoltathatóság és nincs az ítéletnek igazságos alapja. (Hányan perelnénk be egy fát, ami ráborult az autónkra?) Isten nem helyezne embereket a földre választási lehetőség nélkül, hogy aztán felelősségre vonja őket a hibáikért. Az ítélet létezése maga azt bizonyítja, hogy van felelősség Isten felé a döntésekért és választásokért.

    Az alábbi versek mit mondanak erről?

    Róma 14:10-12

    2. Kor. 5:10

    Jelenések 20:12, 13

    Cselekedetek 17:30, 31

    Ezékiel 33:7-9

    Csel. 18:6

     

    8. Ha Isten már eltervezett és rögzített minden fontos dolgot különösen azt, hogy ki fog hinni és ki fog elveszni, nem lenne túl sok ok a valódi lelki-szellemi háborúságra. Ha így lenne, akkor egyszerűen egy játék részesei lennénk, amit Isten játszik vagy amit Ő írt és rendez. Ezzel szemben a Biblia azt tanítja, hogy Istennel harcolunk egy valódi ütközetben az ördög ellen, emberek lelkeiért. Hogyan fejezik az alábbi versek ezt az igazságot?

    2.Kor. 10:3,4

    Efézus 6:11-20

    2.Kor. 4:3,4

    Lukács 8:11, 12

    9. Isten elhelyezte az emberben a választás képességét. Az ember akarata a bűnös természetének rabságában van, ezért természeténél fogva a bűnt választja. De ha figyelmesen hallgatja az Evangéliumot, Isten megfeddi őt. Ezzel a feddéssel a bűnös megtudja, hogy az Evangélium igaz és képessé válik arra, hogy Krisztushoz forduljon. Ezen a ponton a bűnös szabad, hogy Krisztust válassza,nem kényszerített, hanem szabad a választásra.

    Az alábbi versek az ember döntési képességét mutatják az Úrért vagy az Úr ellen.

    Kösd össze a kifejezést a megfelelő Bibliai referenciával.

    a. 2. Kor. 5:11 ___ jertek..vegyetek..egyetek.. hallgassatok..Hajtsátok ide füleiteket.. Keressétek az Urat..Hagyja el a gonosz

    b. Ezékiel 33:11 ___ keserítették őt a pusztában, hányszor illették fájdalommal

    c. Ésaiás 55:1-3, 6, 7 ___ embereket térítünk

    d. Ésaiás 63:10 ___ és te nem akartad.

    e. Zsoltár 78:40, 41 ___ bevevék az ígét .., tudakozva az írásokat,

    f. Jelenések 22:17 ___ Élek én..hiszen miért halnátok

    g. Máté 23:37 ___ és a ki akarja, vegye az élet vizét ingyen.

    h. Cselekedetek 13:44-46 ___ ők pedig engedetlenek voltak és megszomoríták szentségének lelkét

    i. Cselekedetek 17:10-12 ___ de mivelhogy ti megvetitek azt, és nem tartjátok méltóknak magatokat az örök életre,

    Következtetés

    A kálvinizmus szerint a teljesen bűnös, lelkileg-szellemileg halott ember nem tud reagálni az Evangéliumra. Ezzel szemben a Biblia azt tanítja, hogy ugyan az ember semmit sem tehet azért, hogy kiérdemelje vagy magától megszerezze az üdvösséget, de képes arra, hogy azt mondja ,,Isten, légy irgalmas nékem bűnösnek!” és ,,Uram, tarts meg engem!” Erre az a bizonyíték, hogy Isten kéri és hívja az embert, aztán pedig felelősnek tartja, ha az nem jön.

    A kálvinizmus szerint az Isten szuverenitása nem hagy helyet az alternatív akaratok számára. Ahhoz, hogy Isten szuverén legyen, Isten tervez irányít és kontrolál minden fontos dolgot. A Biblia tanítása szerint amikor Isten a terveit és elhatározásait készítette a világ megalapítása előtt, nem úgy tette, hogy felülbírálja az ember akaratát. Előre ismeretén keresztül megvizsgált minden embert, aki valaha él, minden vele kapcsolatos gondolatát, sírását, imáit, cselekedetét, döntését. Azok, akik hisznek Jézus Krisztusban, az Ő szolgáivá válnak, mert így akarják, nem mert Isten kényszeríti őket. Az ember odaszánása valóban sokat jelent. Ez Isten ember felé való szeretetének, valamint az ember Isten felé való szeretetének egy magasabb nézete, sokkal megtisztelőbb és magasztosabb leírása Isten szuverenitásának.

    Jegyzetek / kérdések

    Függelék: Róma 9. rész

    A Római levél 9. része gyakran félreértett a kálvinisták által és arra használják hogy alátámasszák a feltétlen kiválasztás tanát. Ez a rész egy olyan könyv közepén helyezkedik el amely azt tanítja, hogy az üdvösség kegyelemből van hit által mindazok számára akik hisznek, zsidó vagy pogány egyaránt.

    A Római levél 9, 10 és 11. részei folytatják ugyanezt a témát de az Izraelitákra koncentrálnak. Kik is ők, miért lettek leváltva egy pogány intézmény által (a hitetlenségük miatt Róma 9:30-33, 10:1-3, 16-21, 11:20, 31 és 32) és hogy végtére is hogyan kapják meg az ígéreteket amelyeket Isten tett Ábrahámnak (kegyelemből hit által – 11:23-32)

    Róma 9:8-12 és 11:5, 6 elmondja nekünk, hogy Isten a kegyelme alapján (sokkal inkább mint azok cselekedetei alapján) dönti el, hogy kit áld meg. Róma 9:14-24 alapján Istennek megvan a joga eldönteni a kritériumot, hogy kit áld meg és kit utasít el. Isten áldásai (akár üdvösség akár szolgálat) kegyelemből jönnek azokhoz akik hisznek (Róma 9:30-10:13, 11:23-32). A hit a kritérium ami alapján az illető az áldásokat kapja (1. Kor. 1:21)

     

    Írta: Jeff Hallmark, misszionárius Kanadában,
    British Columbia, Kanada,
    A magyar fordítást a Debreceni Biblia Baptista Gyülekezet,
    4029 Debrecen, Faraktár u. 42. gondozta.
    Nyomtatás

    Távolmaradni a bűntől

    Írta: Michael Carney on . Beküldve: Teológia

    1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (1 Vote)

    tavol-a-buntol

    Figyelmesen tanulmányozzuk, amit 1. János 2:1-2 tanít: "Én fiacskáim, ezeket azért írom néktek, hogy ne vétkezzetek. És ha valaki vétkezik, van Szószólónk az Atyánál, az igaz Jézus Krisztus. És Ő engesztelő áldozat a mi vétkeinkért; de nemcsak a mienkért, hanem az egész világért is." Az újjonnan született, megmenekült hívőkre úgy utal, mint „én fiacskáim". A Szent Lélek vezetése alatt azt tanítja nekünk, hogy hogyan kellene bánnunk a bűnnel. Nézzük meg, hogy mit is tanít ez a rész és vizsgáljuk meg a szövegkörnyezet alapján, hogy megtanuljuk, hogyan kell távolmaradni a bűntől.

    A legelső és legnagyobb téma, amit rendezni kell egy embernek Istennel, az a bűn témája. A megmenekülésnek kulcsfontosságú része ez, amely az Istenhez való közelség gátját képezi. János Apostol egyszerű szavakkal elmondja, hogyan óvakodhatunk a bűntől.

    1. Minden ember követ el bűnt, mint ahogyan Te is

    1. János 1. részének utolső verse ezt mondja: " Ha azt mondjuk, hogy nem vétkeztünk, hazuggá teszszük őt, és az Ő ígéje nincsen mi bennünk." E vers alapján senki nem állíthatja magáról, hogy ő nem bűnös. Később ez a könyv leírja a Bibliában található legtisztább definicióját a bűnnek. 1. János 3:4, "a bűn pedig a törvénytelenség."

    Tehát, ha valaki bűnt követ el, az áthágja Isten törvényét, és hát ezt mindannyian megtettük már. Szándékosan és folytonosan azt tesszük, amire Isten azt mondja, hogy NEM. Emellett nem tesszük azt, amire viszont azt mondja, hogy így kellene csinálni. A Biblia tele van Istentől kapott törvényekkel, de általában ahol az átlagember keresi, az a tízparancsolat (2. Mózes 20. rész) és a hegyibeszéd (Máté 5, 6, és 7. rész). Egy gondos tanulmányozása ezeknek a részeknek arra kellene vezessen, hogy te Isten törvényét megszegted és jogosan megérdemled az ezzel járó büntetést. Ha meg kellene kapnunk ezt a büntetést a halálunk után, akkor az a Pokol lenne, az örök kárhozat. Ezt mindannyian megérdemeljük és ha valaki a bűnei bocsánata nélkül hal meg, az az ember a pokol lángaiban tölti az örökkévalóságot. Ebből a szörnyű büntetésből viszont meg lehet menekülni. Ha szeretnéd tudni hogy hogyan, olvasd el ezt.

    Sajnos az igazság az, hogy mindenki vétkezik, még hívők is, miután üdvözültek. "Ha azt mondjuk, hogy nincsen bűn mi bennünk, magunkat csaljuk meg és igazság nincsen mi bennünk." (1 János 1:8). Az üdvösség csodálatos dolgokat hoz egy ember életébe, viszont maga az üdvösség nem állítja meg, hogy bűnt kövessünk el.

    A Rómabeliekhez írt levélben kétszer olvashatjuk azt, hogy a hívők "felszabadulván pedig a bűn alól"(Róma 6:18 és 22.). Viszont olyat nem olvasunk, hogy a bűntől szabadulunk fel. Jézus ezt mondja, "azért ha a Fiú megszabadít titeket, valósággal szabadok lesztek." (János 8:34–37). Amikor egy bűnös ember Krisztushoz fordul üdvösséégért, akkor megszabadul a bűn láncaitól, viszont még mindig dönthet úgy a szabad akaratában, hogy bűnt követ el. Megszabadult a bűn rabságából, de önkéntesen még elkövetheti azt. A bűnös emberi természet még a megmenekülés után is ott lesz, és sajnos vétkezünk is.

    2. A bűn tönkreteszi a Te boldogságodat

    János az apostolok közül a legfiatalabb volt, és ezeket a sorokat akkor írta, amikor már idős volt. Az 1 Jánosi levél elején elmondja, hogy miért írta ezt a könyvet: "A mit hallottunk és láttunk, hirdetjük néktek, hogy néktek is közösségtek legyen velünk, és pedig a mi közösségünk az Atyával és az Ő Fiával, a Jézus Krisztussal." Az apostolok beszéltek Isten Fiának a visszajöveteléről, hogy ők is átélhessék az Istennel való közösséget!

    Az üdvösség csodálatos dolog! Ebben közösségünk lehet Istennel. Ez nem csupán csodálatos, de rendkívül fontos. János ezt írja, "És ezeket azért írjuk néktek, hogy örömetek teljes legyen." Az Istennel való közösség és napi együttjárás maga a valódi öröm forrása. Nem lehet addig boldogságunk, valódi, teljes boldogságunk, amíg nem járunk együtt Istennel. Namost nézzük ezt a verset: "az Isten világosság és nincsen Ő benne semmi sötétség. Ha azt mondjuk, hogy közösségünk van vele, és sötétségben járunk; hazudunk és nem az igazságot cselekeszszük."

    A teljesen tiszta, tökéletes Istennel nem lehet igazi közösségünk, amíg bűnben járunk. Viszont, "ha pedig a világosságban járunk, a mint Ő maga a világosságban van" akkor közösségünk lehet Ő vele. Más szavakkal, az Isten törvényének való engedelmesség Istennel való közösséget eredményez, aki a világosság. Az engedetlenség az Ő törvényének (ami a bűn cselekvése) meggátolja ezt a közösséget és visszatartja tőlünk a lehetőséget a valódi boldogságra.

    3. Hogyan bánj a Te saját bűneiddel

    Miután láttuk azt, hogy mindannyian vétkezünk és azt, hogy a bűn tönkreteszi a boldogságot, most lássuk azt, hogy hogyan bánhatunk megfelelően a saját bűneinkkel úgy, hogy valódi örömünk lehessen. A bűnre bocsánatot kell kapnunk Istentől, ami csak és kizárólag Jézus Krisztuson keresztül lehetséges.

    Legelőször is meg kell kapnod a törvény alatti bocsánatot a bűneidre, hogy megmenekülhess a kárhozattól. Ez bocsánatot ad egyszer-és-mindenkorra az összes bűnre, amit elkövetsz (múlt, jelen és jövő). Ez akkor történik, amikor hittel kéred Jézus Krisztust, hogy bocsássa meg a bűneidet és tisztítson meg a Kereszten végzett engeszelő áldozata révén minden bűnödtől. Olvass erről még többet Efézus 1:7–14-nél. Szintén meg van említve ez János 3:14–18-nál és Róma 3:10–26-nál.

    Amikor Kriszusban hiszel az üdvösséged felől és abban, ami Ő érted tett a Kereszten, akkor Isten eltörli a bűneidért járó büntetést Krisztus kereszt-áldozata miatt, és Krisztus vére a te bűneidet is lemossa. Ezzel te megigazítva leszel Isten szemében. Ez az abszolút törvény alatti bűnbocsánat.

    A törvény alatti bűnbocsánaton felül szükséged van gyakorlati bűnbocsánatra rendszeresen. Amikor bűnt követsz el a megmenekülésed után, akkor már nincs szükség megint üdvözülni. Az üdvösség után már nincs kárhozat a hívő ember számára (János 5:24)! Dicsőség ezért Istennek. Viszont Isten még mindig szent marad és velünk még mindig ott van az a bűnös emberi természet.

    Az egyedüli szent Isten, aki a megmenekülésünk után nem fog minket kárhoztatni a bűneink miatt, nem fog tudni minket a gyakorlatban használni, amíg szándékos engedetlenségben maradunk. Ezért van szükségünk gyakorlati bűnbocsánatra. Ez az ígéret ránk is vonatkozik: "ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz, hogy megbocsássa bűneinket és megtisztítson minket minden hamisságtól."

    Miután megtörtént az üdvözülés, szükségünk van rendszeres lelki megtisztításra, amit csak Krisztus adhat. Hogyha megbánjuk és elhagyjuk a bűneinket, akkor Ő képe arra, hogy "megtisztítson minket minden hamisságtól" azért, hogy "egészen tiszták" legyünk. Ahhoz, hogy teljes és szabad közösséget élvezhessünk Istennel, meg kell menekülnünk, és az ezután elkövetett bűneinket rendszeresen meg kell vallanunk Istennek és el kell hagynunk. Egy jó példa erre az, amikor Dávid kér bocsánatot Istentől Zsoltárok 51-nél.

    4. Keresztyénnek nem szabad vétkezni

    1 János 2:1–2 mit tanít a hívőknek a bűnről? Azt, hogy ne kövessünk el bűnt. "Én fiacskáim, ezeket azért írom néktek, hogy ne vétkezzetek." Aztán ezt mondja, "És ha valaki vétkezik, van Szószólónk az Atyánál, az igaz Jézus Krisztus." Az üzenet a következő: ne vétkezzünk. De legyen a fejünkben az a tény, hogy Krisztus engesztelő áldozata a mennyei Atyánál biztosít bennünket az üdvösségünk felől még akkor is, ha vétkeznénk.

    Vedd észre, hogy az üzenet itt nem az, hogy mint üdvözült már nem kell törődnöd a saját bűnöddel csak azért, mert az üdvösséged biztos és úgysem mész már a pokolba. Az üzenet az, hogy nem szabad bűnt elkövetned, csak legyen a tudatodban az, hogyha mégis elkövetsz bűnt, akkor nem mész a pokolba. Ez olyan, mint egy biztosítás. Ha vészhelyzet van, akkor fontos, hogy legyen baleseti biztostásod, viszont ez a tény nem kellene bátorítson arra, hogy szándékosan vészhelyzetet csinálj magadnak!

    Egy hívő keresztyénnek nem szabadna bűnt elkövetni. Ez olvasható 1 János 2:6-nál, "A ki azt mondja, hogy ő benne marad, annak úgy kell járnia, a mint Ő járt." Isten itt minket arra utasít, hogy igaz, helyes életet kell élnünk, mint keresztyének.

    Ennek a levélnek a témája az, hogy Istennel hogyan lehet közösségünk (1 János 1:1–7). Isten világosság (1 János 1:5) és Isten szeretet (1 János 4:8). Akik Istennel akarnak járni, a világosságban kell járniuk (1 János 1:6–7) és szeretetben kell járniuk (1 János 2:10).

    Az 1. Jánosi levél nem azért lett leírva, hogy felfedje azt a titkot, hogy hogyan tudhatjuk meg, hogy valaki tényleg üdvös. Az apostol drasztikus kontrasztot fest arról, hogy az Istennel való közösség lehetetlen az ő világossága és szeretete nélkül (1 János 2:15, és 1 János 3:9), viszont nem kérdőjelezi meg az olvasói üdvösségét (lásd, 1 János 2:12–14).

    A bűntől való távolmaradás kulcsa a következő kijelentésben rejlik, "Maradjatok én bennem" (lásd, 1 János 2:6, 2:27-28, és 3:6). Ez a kifejezés János 15:4-ből van, ahol Jézus a tanítványait tanítja és összehasonlítja az áldott hívő életet a szőlőtő és szőlővessző metaforájával. Ha Kriszusban maradunk, akkor győzedelmes, értelmes, békés, imaválaszokkal teli, gyümölcsöző életet élhetünk. A Krisztussal járó keresztyén élete a hit és a teljes alárendeltség alapjára épül. Hit által legyőzhetjünk a testünk kívánságait és a bűnt. A bűn mindig pusztít, rombol. A bűnnek mindig lesz következménye, és mindig, minden esetben megbánjuk később, amit tettünk.

     

    Írta: Dr. Rick Flanders, a First Baptist Church of Bridgeport evangelistája,
    6061 Maple Road, Vassar, MI 48768, USA,
    A magyar fordítást a Debreceni Biblia Baptista Gyülekezet,
    4029 Debrecen, Faraktár u. 42. gondozta.
    A cikk eredeti nyelven itt elérhető.

    Az Írás

    Hisszük, hogy a Szent Bibliát természetfölöttileg ihletett emberek írták, az igazságot tartalmazza anélkül, hogy bármilyen hiba lenne benne, éppen ezért marad meg és fog megmaradni az idők végéig. Ez az egyetlen teljes és végleges kinyilatkoztatás Isten akaratáról az ember számára, az egyetlen központja a keresztyén szövetségnek és a legfőbb mérték, ami alapján az emberi magatartást, hitvallást, véleményt meg kell vizsgáljuk.

    1.     A Szent Biblián a 66 könyv gyüjteményét értjük, Mózes Első Könyvétől a Jelenések Könyvéig, amint az az eredetiben íródott és megőriztetett, ez nem csak tartalmazza és hordozza Isten Szavát, hanem ez maga Isten Szava. Hisszük, hogy az Ó Szövetség esetében a Masszóréta Szöveg, az Új Szövetség esetében pedig a Textusz Receptusz az, amin keresztül Isten megőrizte a Szavát. A gyülekezetünk szolgálataiban kizárólag olyan Biblia fordításokat alkalmazunk, amelyek a fent említett szövegek alapján készültek.

    2.     Az „ihletés” alatt azt értjük, hogy a Biblia könyveit a régi idők szent emberei írták, a Szent Lélek indíttatására, olyan világosan, hogy írásuk természetfölöttileg és szó szerint ihletett és mentes minden hibától. Nincs másik olyan írás, ami ilyen ihletés által lett vagy lesz.

    2.Timóteus 3:16-17 „A teljes írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre, hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített.”

    1. Péter 1:20-21 „A ki eleve el volt ugyan rendelve, a világ megalapítása előtt, megjelent pedig az idők végén ti érettetek, akik ő általa hisztek Istenben, a ki feltámasztotta őt a halálból és dicsőséget adott néki; hogy a ti hitetek reménység is legyen Istenben.”

    Zsoltárok 119:89 „Uram! Örökké megmarad a te igéd a mennyben.”
    Máté 24:35 „Az ég és a föld elmúlnak, de az én beszédeim semmiképen el nem múlnak.”

    2. Pt. 1:19-21; Csel.1:16; Csel.28:25; Zsolt.119:160; Zsolt.119:105; Zsolt.119:130; Lk. 24:25-27; Jn. 17:17; Lk. 24:44-45; Péld.30:5-6; Rm. 3:4; 1. Pt. 1:23; Jel. 22:19; Jn.12:48; Ésa. 8:20; Ef.6.17; Rm. 15:4; Lk. 16:31; Zsolt.19:7-11; Jn. 5:45; Jn.5:39.

    Az Igaz Istenről

    Hisszük, hogy van egy, és csakis egy, élő és igaz Isten, végtelen, intelligens Lélek, a menny és a föld alkotója és legfőbb törvényhozója. Szentségében kimondhatatlanul dicsőséges és méltó minden tiszteletre, bizalomra és szeretetre. Az Istenség egységében három személy van: az Atya, a Fiú és a Szent Lélek, egyenlő minden isteni tökéletességben és különböző, de egymással harmonizáló szolgálatokat hajtanak végre a megváltás nagy munkájában.

    2. Mózes 20:2-3 „Én, az Úr, vagyok a te Istened, a ki kihoztalak téged Égyiptomnak földéről, a szolgálat házából. Ne legyenek néked idegen isteneid én előttem.”
    1. János 5:7 „Mert hárman vannak, a kik bizonyságot tesznek a mennyben, az Atya, az Ige és a Szent Lélek: és ez a három egy.”

    Máté 28:19 „Elmenvén azért, tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Léleknek nevében,”
     
    2. Korinthus 13:14 „Az Úr Jézus Krisztusnak kegyelme, és az Istennek szeretete, és a Szent Léleknek közössége mindnyájatokkal. Ámen.”

    1. Móz. 17:1; 1. Kor. 8:6; Ef. 4:6; Jn. 4:24; Zsolt. 147:5; Zsolt. 83:18; Zsolt. 90:2;   Jer. 10:10; 2.Móz. 15:11; Jel. 4:11; 1. Tim. 1:17; Rm. 11:33; Márk 12:30; Jn. 15:26; 1. Kor. 12:4-6; Jn. 10:30; Jn. 17:5; 1. Kor. 2:10-11; Fil. 2:5-6; Ef.2:18;

    A Szent Lélekről

    A Szent Lélek egy isteni személy, egyenlő az Atya Istennel és a Fiú Istennel, és ugyanolyan természetű. Aktívan részt vett a teremtésben, a hitetlen világgal való kapcsolatában korlátozza a Gonoszt addig, míg Isten terve beteljesül. Meggyőz a bűn, az ítélet és az igazság felől, tanúskodik az Evangélium igazsága mellett a prédikációban és a bizonyságtételben. Közvetítő az újonnan születésben: Ő elpecsételi, megáldja, vezeti, tanítja, segíti, megszenteli a hívőt és bizonyságot tesz róla.

    Hisszük továbbá, hogy a Szent Lélek jel ajándékai, mint a nyelveken szólás, ördögűzés és a természetfeletti gyógyítás ajándéka átmenetiek voltak a korai gyülekezet számára. Céljuk az Íge ihletettsgének igazolása volt. Amint azt látjuk Márk 16:20 – nál ,,Azok pedig kimenvén, prédikálának mindenütt, az Úr együtt munkálván velök, és megerősítvén az ígét a jelek által, a melyek követik vala. Ámen!”
     

    János 14:16-17 „És én kérem az Atyát, és más vígasztalót ád néktek, hogy veletek maradjon mindörökké, 
    az  igazságnak ama Lelkét: a kit a világ be nem fogadhat, mert nem látja őt és nem ismeri őt; de ti ismeritek őt, mert nálatok lakik, és bennetek marad.”
     

    Efézus 1:13-14 „A kiben ti is, minekutána hallottátok az Igazságnak beszédét, idvességetek evangyéliomát, a melyben hittetek is, megpecsételtettetek az ígéretnek ama Szent Lelkével, a ki záloga a mi örökségünknek Isten tulajdon népének megváltatására, az ő dicsőségének magasztalására.”
     

    János 16:8-11, 14 „És az, mikor eljő, megfeddi a világot bűn, igazság és ítélet tekintetében:  Bűn tekintetében, hogy nem hisznek én bennem; És igazság tekintetében, hogy én az én Atyámhoz megyek, és többé nem láttok engem;  ítélet tekintetében pedig, hogy e világnak fejedelme megítéltetett.   Az engem dicsőít majd, mert az enyémből vesz, és megjelenti néktek.”
     

    Más, ezzel kapcsolatos igeversek:
    Ézsaiás 28:11 „Ezért dadogó ajakkal és idegen nyelven fog szólni e néphez,”
     
    Jóel 2:28 „És lészen azután, hogy kiöntöm lelkemet minden testre, és prófétálnak a ti fiaitok és leányaitok; véneitek álmokat álmodnak; ifjaitok pedig látomásokat látnak.”
     
    1. Korinthus 1:22 „Mert egyfelől a zsidók jelt kívánnak, másfelől a görögök bölcseséget keresnek.”
     
    1. Korinthus 14:22 „A nyelvek tehát jelül vannak, nem hívőknek, hanem a hitetleneknek; a prófétálás pedig nem a hitetleneknek, hanem a hívőknek.”
     

    1. Korinthus 13:8-10 „A szeretet soha el nem fogy: de legyenek bár jövendőmondások, eltöröltetnek; vagy akár nyelvek, megszünnek; vagy akár ismeret, eltöröltetik. Mert rész szerint van bennünk az ismeret, rész szerint a prófétálás: De mikor eljő a teljesség, a részszerint való eltöröltetik.”

    Csel. 5:30-32;  Jn. 3:5-6;  Mt. 3:11;  Márk 1:8;  Lk. 3:16;  Jn. 1:33;  Csel.11:16;  Lk. 24:49; Rm. 8:14;  Rm. 8:16;  2. Thessz. 2:13;1.Pt. 1:2;  Rm. 8:26-27.

    Az Ördögről vagy Sátánról

    Hisszük, hogy a Sátán egyszer szent volt és mennyei tisztséget élvezett, de kevélysége és nagyravágyása miatt, hogy olyan legyen, mint a Mindenható, elesett és magával rántott egy angyalsereget. Ő most a levegő rosszindulatú királya és a világ szentségtelen istene. Az ember nagy kísértője, Isten és Krisztus ellensége, a szentek vádlója, a hamis vallások kezdeményezője, ő áll a hittől való elszakadás mögött, ő az antikrisztus ura és a sötétség hatalmának alkotója. Mégis arra van rendelve, hogy végül vereséget szenvedjen Isten Fia által és hogy elszenvedje az örök ítéletet a pokolban, ami neki és az ő angyalainak készült.

    Ezékiel 28:14 „Valál felkent oltalmazó kérub; és úgy állattalak téged, hogy Isten szent hegyén valál, tüzes kövek közt jártál.”
     
    1. Péter 5:8 „Józanok legyetek, vigyázzatok; mert a ti ellenségetek, az ördög, mint ordító oroszlán szerte jár, keresvén, kit elnyeljen:”
     
    Máté 25:41 „Akkor szól majd az ő balkeze felől állókhoz is: Távozzatok tőlem, ti átkozottak, az örök tűzre, a mely az ördögnek és az ő angyalainak készíttetett.”
     

    Jelenések 20:10 „És az ördög, a ki elhitette őket, vetteték a tűz és kénkő tavába, a hol van a fenevad és a hamis próféta; és kínoztatnak éjjel és nappal örökkön örökké.”
     

    Ézs. 14:12-15. Jel. 12:9. Júd. 6. 2. Pét. 2:4. Ef. 2:2. Jn. 14:30. 1. Thessz. 3:5. Mt. 4:1-3.1.Jn. 3:8. Mt. 13:39. Lk.22:3-4. Jel. 12:10. 2. Kor. 11:13-15. Márk 13:21-22. 1.Jn. 4:3. 2. Jn. 7. 1. Jn. 2:22. Jel. 13:13-14. 2. Thessz. 2:8-11. Jel. 19:11, 16, 20. Jel. 12:7-9. Jel. 20:1-3.

    A Teremtésről

    Hiszünk a Mózes első könyvének teremtésről szóló leírásában, és hogy nem jelképesen vagy átvitt értelemben, hanem szó szerint kell elfogadni. Az ember Isten képmására lett teremtve és az Ő hasonlatosságára, nem pedig evolúciós úton vagy a fajok evolúciós változásával, vagy végeérhetetlen idő alatt lett alacsonyabb rendűből magassabb rendű. Az állati és növényi élet közvetlenül lett teremtve és Isten lefektetett törvénye az, hogy mindegyik élőlénynek saját fajtájú utódja legyen.

    1. Mózes 1:1 „Kezdetben teremté Isten az eget és a földet.”
     
    2. Mózes 20:11 „Mert hat napon teremté az Úr az eget és a földet, a tengert és mindent, a mi azokban van, a hetedik napon pedig megnyugovék. Azért megáldá az Úr a szombat napját, és megszentelé azt.”
     
    1. Mózes 1:26-27 „És monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon, mind az egész földön, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon. Teremté tehát Isten az embert az ő képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonynyá teremté őket.”

    Csel. 4:24. Kol. 1:16-17. Zsid. 11:3. Jn. 1:3. Jel. 10:6. Rm. 1:20. Csel.17:23-26. Jer. 10:12. Neh. 9:6. 1. Móz. 2:21. 1. Móz. 1:11. 1. Móz. 1:24.

    Az Ember Bukásáról

    Hisszük, hogy az embert Isten teremtette, de önként kiesett bűntelen és boldog állapotából, ennek következtében az egész emberiség bűnös, nem kényszer, hanem választás miatt. Éppen ezért igazságos ítélet alatt vannak védelem és kifogás nélkül.

    Róma 5:12 „Annakokáért, miképen egy ember által jött be a világra a bűnt, és a bűn által a halál, és akképen a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vétkeztek:”

    Róma 3:10-12 „ A mint meg van írva, hogy nincsen csak egy igaz is;  Nincs, a ki megértse, nincs, a ki keresse az Istent. Mindnyájan elhajlottak, egyetemben  haszontalanokká lettek; nincs, a ki jót cselekedjék, nincsen csak egy is.”

    Róma 1:20 „Mert a mi Istenben láthatatlan, tudniillik az ő örökké való hatalma és istensége, a világ teremtésétől fogva az ő alkotásaiból megértetvén megláttatik; úgy, hogy ők menthetetlenek.”

    1. Móz. 3:1-6. Rm. 5:19. Rm.3:10-19. Ef. 2:1, 3. Rm. 1:18. Ezék. 18:19-20. Rm. 1:32.  Rm. 1:20. Rm. 1:28. Gal. 3:22. 

    A Szűztől való Születésről

    Hisszük, hogy Jézus Krisztus a Szent Lélektől fogant csodálatos módon, Szűz Máriától született, így még sohasem született ember asszonytól és nem is fog, és hogy Ő Isten Fia és a Fiú Isten.
     

    Ézsaiás 7:14 „Ezért ád jelt néktek az Úr maga: Ímé, a szűz fogan méhében, és szül fiat, s nevezi az Immánuelnek.”
     

    Máté 1:18-21 „ A Jézus Krisztus születése pedig így vala: Mária, az ő anyja, eljegyeztetvén Józsefnek, mielőtt egybekeltek volna, viselősnek találtaték a Szent Lélektől. József pedig, az ő férje, mivelhogy igaz ember vala és nem akará őt gyalázatba keverni, el akarta őt titkon bocsátani.  Mikor pedig ezeket magában elgondolta: ímé az Úrnak angyala álomban megjelenék néki, mondván: József, Dávidnak fia, ne félj magadhoz venni Máriát, a te feleségedet, mert a mi benne fogantatott, a Szent Lélektől van az. Szűl pedig fiat, és nevezed annak nevét Jézusnak, mert ő szabadítja meg az ő népét annak bűneiből.”
     

    1. Móz. 3:15. Lk. 1:35. Márk 1:1. Jn. 1:14. Zsolt. 2:7. Gal. 4:4. 1. Jn. 5:20. 1.Kor.15:47.

    A Bűnért való Bűnhődés

    Hisszük, hogy a bűnösök megváltása teljes mértékben kegyelemből van, Isten Fiának közbenjáró szolgálata által, Aki az Atyával való megegyezés alapján saját akaratából fölvette a mi természetünket –bűn nélkül— személyes engedelmességével betöltötte az isteni törvényt, halálával teljes helyettesítő engesztelést végzett. Kereszthalála nem abból áll, hogy halálával példát állított elénk, mint mártír, hanem önként felajánlotta magát, mint helyettesítést a bűnös helyén. Az igaz meghalt a nem igazért, Krisztus, az Úr felvitte bűneinket testében a fára, feltámadva a halálból, most a mennyben trónol és csodálatos személyében egyesül gondoskodó együttérzése az isteni tökéletességgel. Alkalmas arra, hogy Ő legyen a megfelelő, könyörületes és elégséges Megváltó.
     

    Róma 5:6, 8-9 „Mert Krisztus, mikor még erőtelenek valánk, a maga idejében meghalt a gonoszokért. Az Isten pedig a mi hozzánk való szerelmét abban mutatta meg, hogy mikor még bűnösök voltunk, Krisztus érettünk meghalt. Minekutána azért most megigazultunk az ő vére által, sokkal inkább megtartatunk a harag ellen ő általa.”
     

    Efézus 2:8-9 „Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; Nem cselekedetekből, hogy senki ne kérkedjék.”
     

    Csel. 15:11. Rm. 3:24. Jn. 3:16. Mt.18:11. Fil.2:7. Zsid. 2:14. Ézs. 53:4-7. Rm. 3:25. 1.Jn. 4:10. 1. Kor. 15:3. 2. Kor. 5:21. Jn. 10:18. Fil. 2:8. Gal. 1:4. 1.Pt. 2:24. 1.Pt. 3:18. Ézs.53:11. Zsid. 12:2. 1.Kor. 15:20. Ézs.53:12. Zsid.9:12-15. Zsid.7:25. Jn.2:2.
     

    A Kegyelem általi Újonnan születésről

    Hisszük, hogy ahhoz, hogy a bűnös üdvözüljön, újonnan kell szülessen. Az újonnan született ember új teremtés Krisztus Jézusban. Ez egy pillanat alatt történik és nem egy folyamat. Az újonnan születésben az, aki halott a törvényszegésekben és bűnökben az isteni természet részesévé tétetik és örök életet kap, Isten ingyenes ajándékát. Az újonnan születés számunkra felfoghatatlan módon történik, nem kultúra által, sem jellemvonás vagy emberi akarat által, hanem teljesen és kizárólag a Szent Lélek ereje által az isteni igazsággal kapcsolatban, hogy biztosítsa a mi önkéntes, evangélium iránti engedelmességünket. Az újonnan születés helyes bizonyítékai a bűnbánat gyümölcsei, a hit és az új élet.
     

    János 3:3 „Felele Jézus és monda néki: Bizony, bizony mondom néked: ha valaki újonnan nem születik, nem láthatja az Isten országát.”
     
    2. Korinthus 5:17 „Azért ha valaki Krisztusban van, új teremtés az; a régiek elmúltak, ímé újjá lett minden.”
     

    Lk.5:27. 1. Jn. 5:1. Jn.3:6-7. Csel.2:41. 2.Pt. 1:4. Rm. 6:23. Ef. 2:1. 2. Kor. 5:19. Kol. 2:13. Jn. 1:12-13. Gal. 5:22. Ef. 5:9.

    A Megváltás Ingyenességéről

    Hiszünk az Isten által választott kegyelemben, ami az, hogy  az üdvösség áldásai az evangélium által mindenki számára ingyenesek. Ez egy elsődleges feladat, amit minden ember el kell fogadjon szívélyes, bűnbánó és engedelmes hittel. Semmi sem akadályozza a legnagyobb bűnöst a földön abban, hogy megváltást nyerjen, csak a saját, benne rejlő gonoszsága és az evangélium önkéntes elutasítása, ami viszont súlyos ítéletet von maga után.
     

    Róma 10:13 „Mert minden, a ki segítségül hívja az Úr nevét, megtartatik.”
     
    Zsidók 2:9 „Azt azonban látjuk, hogy Jézus, a ki egy kevés időre kisebbé tétetett az angyaloknál, a halál elszenvedéséért dicsőséggel és tisztességgel koronáztatott meg, hogy az Isten kegyelméből mindenkiért megízlelje a halált.”
    János 3:18 „A ki hiszen ő benne, el nem kárhozik; a ki pedig nem hisz, immár elkárhozott, mivelhogy nem hitt az Isten egyszülött Fiának nevében.”
     

    1. Thessz. 1:4. Kol. 3:12. 1. Pt. 1:2. Tit. 1:1. Rm. 8:29-30. Mt. 11:28. Ézs. 55:1. Jel. 22:17. Jn.6:37. Ézs. 55:6. Csel. 2:38. Ézs. 55:7. Jn. 3:15-16. 1. Tim.1:15. 1. Kor. 15:10. Ef. 2:4-5. Jn. 5:40. Jn. 3:36

    A Megigazításról

    Hisszük, hogy az evangélium nagy áldása, amit Krisztus biztosít mindenkinek, aki hisz benne, a megigazulás. Ebbe tartozik a bűnbocsánat és az örök élet ajándéka igazság alapján, amit nem valamilyen igaz cselekedet miatt adományoz Isten, hanem egyedül a Megváltóba vetett hit által, az Ő igazságát tulajdonítva nekünk.
     

    Titusz 3:5-7 „Nem az igazságnak cselekedeteiből, a melyeket mi cselekedtünk, hanem az ő írgalmasságából tartott meg minket az újjászületésnek fürdője és a Szent Lélek megújítása által,  Melyet kitöltött reánk bőséggel a mi megtartó Jézus Krisztusunk által, hogy az ő kegyelméből megigazulván, örökösök legyünk az örök élet reménysége szerint.”
     

    Róma 5:9 „Minekutána azért most megigazultunk az ő vére által, sokkal inkább megtartatunk a harag ellen ő általa.”
     

    Csel. 13:39. Ézs. 53:11. Zak. 13:1. Rm. 8:1. Rm. 5:1. Rm. 1:17. Hab. 2:4. Gal. 3:11. Rm. 4:1-8. Zsid. 10:38. 

    A Bűnbánatról és a Hitről

    Hisszük, hogy a bűnbánat és a hit komoly kötelesség és szétválaszthatatlan kegyelem, amit Isten serkentő Lelke dolgoz ki a mi lelkünkben. Ezért, mivel mélyen meg vagyunk győződve bűnösségünkről, a veszélyről, tehetetlenségünkről és a Krisztus által való megváltásról, Istenhez fordulunk őszinte bűnbánattal, bocsánatkéréssel és könyörgéssel a kegyelemért, ugyanakkor szívből elfogadjuk az Úr Jézus Krisztust és nyíltan megvalljuk Őt, mint a mi egyetlen Megváltónkat.
     

    Lukács 18:13 „ A vámszedő pedig távol állván, még szemeit sem akarja vala az égre emelni, hanem veri vala mellét, mondván: Isten, légy irgalmas nékem bűnösnek!”
     

    Csel. 20:21. Márk 1:15. Csel. 2:37-38. Rm. 10:13. Zsolt. 51:7. Ézs. 55:6-7. Lk.  12:8.  Rm. 10:9-11.

    A Gyülekezetről

    Hisszük, hogy egy baptista gyülekezet bemerített hívők gyülekezete, egyesítve őket a hit szövetségével és az evangélium közösségével. A gyülekezet az isteni és örök kegyelem hirdetője és fellegvára, betartja Krisztus rendeléseit, az Ő törvényei kormányozzák. Gyakorolja az ajándékokat, jogokat és kiváltságokat, amivel az Isten Igéje ruház fel. Elrendelt tisztségviselői a pásztorok vagy vének, minősítésük, a velük szemben állított követelések és feladatuk világosan le van írva a Szent Írásban.
    Hisszük, hogy a gyülekezet igazi küldetése a Nagy Misszióparancsban található: első —tegyenek tanítványokká embereket, második—építsék fel a gyülekezetet, harmadik—tanítson és útbaigazítson, ahogy Ő parancsolta. Nem hiszünk a sorrend megfordításában. Azt tartjuk, hogy a helyi gyülekezetnek abszolút joga van arra, hogy önmagát irányítsa, szabad minden szervezet vagy egyén hierarchiájától, beavatkozásától, az egyetlen és egyedüli felügyelője Krisztus Szent Lelkén keresztül. Biblikus dolog az, ha a gyülekezetek együttműködnek egymással, hogy küzdjenek a hitért és az evangélium terjedéséért. Mindegyik gyülekezet maga dönti el az együttműködés mértékét és módját. A helyi gyülekezet akarata a döntő a tagság, az irányvonal, a kormányzás, a fegyelmezés, a jótékonyság kérdésében.

    Máté 28:18-20 „ …Nékem adatott minden hatalom mennyen és földön.  Elmenvén azért, tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Léleknek nevében, tanítván őket, hogy megtartsák mindazt, a mit én parancsoltam néktek: és ímé én ti veletek vagyok minden napon a világ végezetéig. Ámen!”
     
    1. Timóteus 3:5 „Mert ha valaki az ő tulajdon házát nem tudja igazgatni, mimódon visel gondot az Isten egyházára?”
     

    Kolossé 1:18-20 „És ő a feje a testnek, az egyháznak: a ki a kezdet, elsőszülött a halottak közűl; hogy mindenekben ő legyen az első; mert tetszett az Atyának, hogy ő benne lakozzék az egész teljesség; És hogy ő általa békéltessen meg mindent magával, békességet szerezvén az ő keresztjének vére által; ő általa mindent, a mi csak van, akár a földön, akár a mennyekben.”
     

    1. Korinthus 12:27  „Ti pedig a Krisztus teste vagytok, és tagjai rész szerint.”
     
    Ámós 3:3 „Vajjon járnak-é ketten együtt, ha nem egyeztek meg egymással?”
     

    2. Korinthus 6:14 „Ne legyetek hitetlenekkel felemás igában; mert mi szövetsége van igazságnak és hamisságnak? Vagy mi közössége a világosságnak a, sötétséggel?”
     

    Csel.2:41. Csel.2:42. 1.Kor.11:2. Ef. 1:22-23. Ef. 4:11. 1.Kor. 12:4, 8-11. Csel.14:23. Csel.6:5-6. Csel.15:23. Csel.20:17-28. 1. Tim. 3:1-13. Ef. 5:23-24. 1.Pét. 5:1-4. Csel.15:22. Júd. 3, 4. 2.Kor. 8:23-24. 1.Kor. 16:1. Mal. 3:10.  3.Móz. 27:32. 1.Kor. 16:2.  1. Kor.6:1-3.  1.Kor.5:11-13.

    A Bemerítés, Keresztség és az Úrvacsora

    Az Új Szövetség eredeti nyelve görög. A szó, amit magyarul úgy fordítottak, hogy Keresztelő, keresztel, megkeresztelkednek, keresztség, stb. a görögben ez baptizw-baptizo (bap-tid’-zó). A “baptidzó” szó világosan azt jelenti, hogy bemerít, más szóval teljesen víz alá merít. Ezt az eseményt írja le a Biblia, amikor megkeresztelkedésről olvasunk benne. Például a Máté 3:16-ban: ,,És Jézus megkeresztelkedvén, azonnal kijöve a vízből; és ímé az egek megnyilatkozának néki, és ő látá az Istennek Lelkét alájőni mintegy galambot és ő reá szállani.” És a Csel.8:38-ban: ,,És megállítá a szekeret; és leszállának mindketten a vízbe, Filep és a komornyik; és megkeresztelé őt.” A Római levél 6. részében pedig a megkeresztelés úgy van meghatározva, mint Jézus halálának, eltemetésének és feltámadásának a képe. Ha ezt a meghatározást a vízzel történő meghintésre kellene alkalmaznunk, akkor az nagyon gyengén illusztrálná az eltemetést, és hol lenne a feltámadás eseménye? Kétségkívül a bemerítés az egyetlen olyan kifejezés, ami pontosan meghatározza a megkeresztelést.

    Lehet néhány tévedés a magyarban, mert a Keresztelő, megkeresztel, keresztség, keresztel, stb. szavakat gyakran hozzák kapcsolatba a meghintéssel. Látnunk kell, hogy a Keresztelő, keresztel, keresztség szavak biblikus jelentése: “baptidzó”, vagyis valakit teljesen víz alá meríteni, és a felekezeti névre való történelmi és biblikus utalás, a Baptista, azokat jelenti, akik teljesen víz alá merítenek.

    Hisszük, hogy a keresztyén bemerítés a hívő víz alá merítése az Atya, a Fiú és a Szent Lélek nevében, a helyi gyülekezet engedélyével, hogy ünnepélyesen kimutassa a megfeszített, eltemetett és feltámadt Megváltóba vetett hitét, abban az értelemben, hogy meghaltunk a bűnnek és feltámadtunk egy új életre. Ez előfeltétele a gyülekezeti kapcsolat kiváltságának és az Úrvacsorának, amikor a gyülekezet tagjai a kenyér és a szőlőtő gyümölcsének szent használatával megemlékeznek Krisztus szeretetéről, mely annyira nagy volt, hogy Ő meghalt értünk. Az Úrvacsorát mindig komoly önvizsgálat előzi meg.
     

    Csel. 8:36-37 „Mikor pedig menének az úton, jutának egy vízhez; és monda a komornyik: ímhol a víz; mi gátol, hogy megkeresztelkedjem? Filep pedig monda: Ha teljes szívből hiszel, meglehet. Az pedig felelvén, monda: Hiszem, hogy a Jézus Krisztus az Isten Fia.”
     

    Róma 6:3-4 „Avagy nem tudjátok-é, hogy a kik megkeresztelkedtünk Krisztus Jézusba, az ő halálába keresztelkedtünk meg? Eltemettettünk azért ő vele együtt a keresztség által a halálba: hogy miképen feltámasztatott Krisztus a halálból az Atyának dicsősége által, azonképen mi is új életben járjunk.”
     

    Lukács 22:19-20 „És minekutána a kenyeret vette, hálákat adván megszegé, és adá nékik, mondván: ez az én testem, mely ti érettetek adatik: ezt cselekedjétek az én emlékezetemre. Hasonlóképen a pohárt is, minekutána vacsorált, ezt mondván: e pohár amaz új szövetség az én véremben, mely ti érettetek kiontatik.”
     

    1.Korinthus 11:18 „Mert először is, mikor egybegyűltök a gyülekezetben…”
     
    1.Korinthus 11:24 „És hálákat adván, megtörte és ezt mondotta: Vegyétek, egyétek! Ez az én testem, mely ti érettetek megtöretik; ezt cselekedjétek az én emlékezetemre.”
     

    1.Korinthus 11:25 „Hasonlatosképen a pohárt is vette, minekutána vacsorált volna, ezt mondván: e pohár amaz új testamentom az én vérem által; ezt cselekedjétek, valamennyiszer isszátok az én emlékezetemre.”
     

    Mt. 3:6. Jn. 3:23. Mt. 3:16. Mt. 28:19. Rm. 6:3-5. Kol. 2:12. Csel.2:41-42.  Mt. 28:19-20. 

    A Szentek Megtartásáról

    Hisszük, hogy csak az igazi hívők azok, akik végig kiállnak. Az ő Krisztushoz való kitartó ragaszkodásuk a fő ismertetőjel, ami megkülönbözteti őket a felszínes hívőktől. Egy különleges gondviselés vigyáz a jólétükre és Isten hatalma őrzi őket hit által az örök életre.
     

    Filippi 1:6 „Meg lévén győződve arról, hogy a ki elkezdette bennetek a jó dolgot, elvégezi a Krisztus Jézusnak napjáig:”
     
    2. Timóteus 1:12 „…mert tudom, kinek hittem, és bizonyos vagyok benne, hogy ő az én nála letett kincsemet meg tudja őrizni ama napra.”
     

    Jn. 8:31-32. Kol. 1:21-23. 1. Jn. 2:19. Mát. 13:19-21. Rm. 8:28. Zsolt. 121:3. Zsid. 1:14. 1. Pét. 1:5. Jn. 10:28-29.  Rm. 8:35-39. 

    Az Igazról és a Gonoszról

    Hisszük, hogy van egy alapvető és lényeges különbség az igaz és a gonosz között. Az igazak hit által megigazíttattak az Úr Jézus nevében és megszenteltettek a mi Istenünk által, az Ő szemében ők teljesen igazak.
    A gonoszok továbbra sem bánták meg a bűneiket és hitetlenek, az Ő szemében gonoszak és ítélet alatt vannak. Ez a megkülönböztetés megmarad a halálban és a halál után is. A megtért örök boldogságban részesül, az elveszett pedig örökkétartó tudatos szenvedésben.
     

    Máté 7:13-14 „Menjetek be a szoros kapun. Mert tágas az a kapu és széles az az út, a mely a veszedelemre visz, és sokan vannak, a kik azon járnak. Mert szoros az a kapu és keskeny az az út, a mely az életre visz, és kevesen vannak, a kik megtalálják azt.”
     

    Mal. 3:18. 1. Móz. 18:23. Rm. 6:17-18. Péld. 11:31. 1.Pét. 1:18. Rm. 1:17. 1.Kor. 15:22. Csel. 10:34-35. 1.Jn. 2:29. Rm. 6:16. 1.Jn. 5:19. Gal. 3:10. Rm. 7:6. Rm. 6:23. Péld. 14:32. Lk. 16:25. Mát. 25:34, 41. Jn. 8:21. Lk. 9:26. Jn. 12:25.

    Az Államhatalomról

    Hisszük, hogy az államhatalom Istentől ered, a jó rend és az emberi társadalom érdekében. Az elöljárókért imádkoznunk kell, lelkiismeretesen tisztelnünk kell őket és engedelmeskednünk nekik, kivéve akkor, ha az ellentmond a mi Urunk Jézus Krisztusnak, aki a lelkiismeret egyetlen ura és a földi királyok Fejedelme.
     
    Csel. 5:29 „Istennek kell inkább engedni, hogynem az embereknek.”
     

    1.Péter 2:13-14 „Engedelmeskedjetek azért minden emberi rendelésnek az Úrért: akár királynak, mint felebbvalónak; akár helytartóknak, mint a kiket ő küld a gonosztévők megbüntetésére, a jól cselekvőknek pedig dícsérésére.”
     

    Rm. 13:7. 2.Sám. 23:3.  2.Móz. 18:21-22. Csel.23:5. Mt.22:21. Tit. 3:1. 1.Pt. 2:17. Csel. 4:19-20. Dán. 3:17-18. Mt. 10:28. Mt. 23:10. Fil. 2:10-11. Zsolt. 72:11.

    A Feltámadásról, Krisztus Visszajöveteléről és az ezzel kapcsolatos dolgokról

    Hisszük és elfogadjuk, amit a Szent Írás ír ezekről. A feltámadásról hisszük, hogy Krisztus feltámadt fizikailag „a harmadik napon az Írások szerint”. Egyedül Ő a „hív főpap az Isten előtt való dolgokban’’ „ Ez a Jézus, a ki felviteték tőletek a mennybe, akképen jő el, a miképen láttátok őt felmenni a mennybe.”—fizikailag, személyesen és láthatóan. „A Krisztusban meghaltak támadnak fel először”,  az élő szentek „egy pillanat alatt elváltoznak az utolsó trombitaszóra”  „az Úr Isten neki adja Dávid atyjának trónját.” Hisszük, hogy „Krisztus ezer évig fog uralkodni dicsőségben, amíg minden ellenségét lába alá veti.”
     

    1.Thesszalonika 4:16-17 „Mert maga az Úr riadóval, arkangyal szózatával és isteni harsonával leszáll az égből és feltámadnak először a kik meghaltak volt a Krisztusban; azután mi, a kik élünk, a kik megmaradunk, elragadtatunk azokkal együtt a felhőkön az Úr elébe a levegőbe; és ekképen mindenkor az Úrral leszünk.”
     

    János 14:1-3 „ Ne nyugtalankodjék a ti szívetek: higyjetek Istenben, és higyjetek én bennem. Az én Atyámnak házában sok lakóhely van; ha pedig nem volna, megmondtam volna néktek. Elmegyek, hogy helyet készítsek néktek. És ha majd elmegyek és helyet készítek néktek, ismét eljövök és magamhoz veszlek titeket; hogy a hol én vagyok, ti is ott legyetek.”
     

    Mt. 28:6-7. Lk. 24:39. Jn. 20:27. 1.Kor. 15:4. Mk. 16:6. Lk. 24:2-7. Csel. 1:9, 11. Lk. 24:51. Mk. 16:19. Jel. 3:21. Zsid. 8:1. Zsid. 12:2. Zsid. 8:6. 1.Tim. 2:5. 1.Jn. 2:1.

    Új Cikkeink

    Az igazságtalan kritika tulajdonságai

    Az igazságtalan kritika tulajdonságai

    Kattints ide az eredeti cikkhez angol...

    Miért legyen jó napod?

    Miért legyen jó napod?

      Miért Legyen jó napod? A jövő olyan...

    Biblikus bocsánatkérés

    Biblikus bocsánatkérés

      Az ember veszélyes! A bűnös természet...

    A Sátán terve az életeddel

    A Sátán terve az életeddel

      A Sátánnak van terve az életeddel. A...

    Lelki válság

    Lelki válság

    Volt már olyan az életedben, amikor nem...

    Istentiszteleteink

    Debrecenben a Faraktár út 42. alatt a következő időpontokban:

    • Vasárnapi Iskola: 9:30
    • Vasárnap délelőtt: 10:30
    • Vasárnap délután: 17:30
    • Szerdán esti alkalom: 18:30
    Kattints ide elérhetőségeinkhez
    Twitter response: "Could not authenticate you."