Biblikus nézet
- Mi az ,,eleve elrendelés” (predesztináció) kifejezés definíciója a szótár alapján?
- Olvasd el Róma 8:29, 30-at és Efézus 1:1-14-et, a Biblia tanít eleve elrendelést? Igen vagy Nem
- Olvasd el Náhum 1:7-et. Milyen alapon ismerte Isten ezeket az egyéneket?Róma 8:29 szerint Isten előre elhatározott valamit, hogy az bekövetkezzen némelyek számára, akiket előre ismert.
Tudhatja valaki előre, hogy valami történni fog anélkül, hogy az illető megvalósítaná azt a dolgot?
Egy szülő tudhatja előre, hogy a gyermeke a dinsztelt máj helyett a jégkrémet választja anélkül, hogy a gyermeket a döntés elé állítaná. Eképpen tudta Isten előre, a világ kezdete előtt, hogy ki bízna meg Krisztusban, ki nem.
Róma 8:29 szerint mi volt előbb, Isten eleve ismerete vagy Isten eleve elrendelése?
Efézus 1:1-14 szerint Isten eleve eldöntötte, hogy bizonyos dolgok megtörténnek mindazokkal, akik ,,Krisztusban” vannak.
Hogy kerül valaki ,,Krisztusba”?
Róma 8:1 - Nincsen azért immár SEMMI KÁRHOZTATÁSUK azoknak, a kik _________ ________ __________, …
János 3:18 - A ki ________ __ ______, EL NEM KÁRHOZIK;
Szóval azok, akik Krisztusban vannak, rendelkeznek (Szintén lásd Róma 3:22, 4:3 és 5, 4:20-25) _______________ .
4. Melyek azok a dolgok, amelyeket Isten eldöntött azok számára, akik megbíznak (hisznek) Jézus Krisztusban (Róma 8:29, Efézus 1:1-14)
1.
2.
3.
4.
5. Mikor döntötte mindezt el Isten? (Efézus 1:4)
6. Szóval a világ teremtése előtt Isten tudta, hogy kik hinnének benne és akkor eldöntötte, bizonyos dolgok megtörténnek azokkal a személyekkel.
Hogy tudhatta Isten mindezt a világ teremtése előtt? 1. János 3:20b:
Hogyan dönthette el a világ megalapítása előtt, hogy bizonyos dolgok megtörténnének bizonyos emberekkel? Jelenések 19:6
A kálvinista nézet
Az eleve elrendelésnek ez a nézete az abszolút Isteni szuverenitás és az ember teljes romlottságának elvén nyugszik.
A kálvinizmus szerint Isten szuverenitása nem hagy helyet az emberi volíció (választási képesség, az akarat gyakorlása) számára és az ember olyan romlott (felette gonosz), hogy sohasem tudná Istent választani. Szóval Isten végzi a választást és azt okozza, hogy az ember hitben válaszol.
A kálvinizmus 5 pontja:
- Az Ember Teljes Romlottsága – Az ember bűnös, nem érdemli meg az Üdvösséget és annyira romlott, hogy ha ingyenes Üdvösséget ajánlanának neki, nem tudná elfogadni és egyszerűen nem fogadná el. Lelki-szellemi értelemben halott és az akarata bűnös természetének a fogja.
- Feltétel Nélküli Kiválasztás – A kálvinizmus szerint mivel minden ember teljesen romlott, ezért senkiben nincs olyan tulajdonság, ami alkalmassá tenné őket az Üdvösségre. Ezért ha bárki megmenekül, az azért lesz, mert Isten úgy döntött, hogy megmenti azt a személyt függetlenül a személy bármilyen tulajdonságától. Az adott bűnösök kiválasztása teljesen az Ő szuverén akaratának ügye és nem a bűnös valamilyen előre látható reakcióján alapszik.
- Korlátolt Engesztelés – A kálvinista hiszi, hogy Krisztus csak az üdvösségre kiválasztottakért halt meg és nem az egész világért. A bűn büntetését csak bizonyos, meghatározott bűnösökért fizette ki.
- Ellenálhatatlan Kegyelem – Ez az elképzelés arról szól, hogy a személy megmenekülése az akaratától függetlenül valósul meg. Azt állítva, hogy mivel az ember bűnös egészen annyira, hogy nem hajlandó elfogadni az Üdvösséget, ezért Istennnek kell megváltoztatni az ember akaratát, hogy akarjon megmenekülni. Végkövetkeztetésként az embernek nincs választása az Üdvösségben. Ha Isten kiválasztott valakit az Üdvösségre, akkor az megmenekül, függetlenül a személyes döntésétől. Szintén Isten Lelke csak az elrendelteket hívja és feddi, amit aztán nem lehet elutasítani. Isten Lelke okozza aztán azt, hogy a bűnös higgyen (hajlandó legyen elfogadni Krisztust).
- A Szentek Kitartása – Eszerint a tan szerint akik ki lettek választva és részesei lettek az üdvösségnek, azok megmenekültek örökre. Aki egyszer megmenekült, az megmenekült mindörökre.
III. Problémák a kálvinista nézettel
1. Ez egy hamis Evangélium. A kálvinizmus azt tanítja, hogy Isten megmenti a nem hívőket. Ami azt jelenti, hogy nem jön az üdvösség, csak ha Isten adja a hitetlen bűnösnek, valamint a hit az üdvösség eredményeként jön létre.
Arthur W. Pink a neves kálvinista művében, ,,Az Isten Szuverenitása” című könyvében azt írja a 73. oldalon ,,Tételezzük fel, hogy a Szent Lélek azokat eleveníti meg, akik hisznek. De ez nem lenne más, mint a szekérnek a ló elé való helyezése. A hit nem az új születés oka, hanem az eredménye. Ezen nincs mit vitatkozni.”
Ezzel szemben a Biblia szerint az üdvösség a hit eredménye (amint a bűnös Jézust választja azzal a bizonyosággal, hogy Isten ajánlatot tett neki, amit hajlandó beteljesíteni), Isten a hívő bűnöst menti meg.
Látod ezt az igazságot kifejezve 1. Kor. 1:21, János 1:12 és Róma 4:20-24-ben?
2. Ha az embernek nincs valódi döntése az üdvösségben, akkor Isten megtévesztő, mert a Szava szerint mindenkinek üdvösséget ajánlott, aki hisz.
János 3:15, 16 Hogy _______ _______ __ benne, el ne veszszen, hanem ______ ____ legyen.
Mert úgy szerette Isten __ _____, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy _______ ______ ő benne, el ne _______, hanem örök ______legyen.
Jelenések 22:17 És a ______ és a menyasszony ezt mondják: _____! És a ki hallja, ezt mondja: Jövel! És __ ___ szomjúhozik, jöjjön el; és __ ___ ______, vegye az élet vizét ________.
3. Nem csak felajánlotta Isten az üdvösséget bárkinek, aki hisz, hanem hívja az embert, hogy jöjjön és válaszoljon neki. Isten nem csúfolódik se nem kínozza az embert, hanem valóban válaszadásra hívja.
Máté 11:28 ________ ____ _______ __________, a kik megfáradtatok...
Ezékiel 33:11 ...hanem hogy a hitetlen megtérjen útjáról és éljen. _________ ____, _________ ____ gonosz útaitokról! Hiszen _______ ______ ____.
Ésaiás 55:1-3 Oh ____________, kik szomjúhoztok, ______ e vizekre, ti is, kiknek nincs pénzetek; ________, ______ és ________, _____________ reám,
___________ ide füleiteket és _______ hozzám; hallgassatok, hogy _______ lelketek;
Cselekedetek 17:30 mostan __________ ___ ____________ , ___________ ______________, hogy megtérjenek:
János 7:37 ... felálla Jézus és ______, mondván: ___ _______ __________, _______ ____ hozzám, és ______.
4. Isten kegyelmes kérlelésének, hívásának és a bűnösön való feddésének ellen lehet állni. A következő Biblia versek azt mutatják, hogy némelyek ellenálltak Isten hívásának, feddésének, míg mások elfogadták Őt. Olvasd el az alábbi Igevers referenciákat és csoportosítsd az alábbi kategóriák szerint:
1.) Ésaiás 65:12, 66:4, 2.) Csel 7:51, 54 3.)Csel 2:37, 41 4.) Csel 5:30-33 5.) Csel 9:3-6 6.) Csel 16:29, 307.) Csel 24:24-25 8.) Csel 16:12-15 9.) Róma 10:21
Elfogadták Elutasították
__ __ __ __ __
__ __ __ __ __
5. Ha az embernek nincs valódi választása az üdvösségben és senki sem tudna ellenállni Isten akaratának, akkor mindenki megmenekülne, mert Isten akarata az, hogy mindenki megmeneküljön és senki se vesszen el.
Ezzel összefüggésben mit tanítanak az alábbi versek?
2. Péter 3:9
1. Tim. 2:4
Máté 7:13, 14
- Ha Isten előre eldöntötte volna, hogy ki fog megmenekülni a saját választásuk megvizsgálása nélkül, akkor mi célja lenne elmenni az elveszettekhez és hírdetni nekik az Evangéliumot? Isten eldöntötte az üdvösségüket a világ megalapítása előtt. Milyen változást hozna a helyzetükbe, ha a keresztyének nem mennének az Evangéliummal? Ezzel szemben mit mondanak az alábbi Bibliaversek a hatásról, ha a keresztyének elmennek az Evangéliummal az elveszettekhez, és a félelmetes következményekről, ha nem mennek?
Róma 1:16, 10:13-15
2. Kor. 5:11
Zsoltárok 126:5,6
1. Kor. 9:16-22
Ezékiel 33:1-9
6. A Biblia azt tanítja, hogy Jézus meghalt az egész világ bűneiért, nem csak a kiválasztottakért.
1. János 2:2 Kiért engesztelő áldozat Jézus? ,, de nemcsak a m__________, h_____ az e____ v_____ is.
1. Tim. 2:6 ,,A ki adta önmagát váltságul m__________...”
1. Tim. 4:10 ,, a ki m________ e_______ megtartója, kiváltképen a __________.”
Zsidók 2:9 ,,hogy az Isten kegyelméből ___________ ___________ __ ________. ”
7. A valódi volíció (akaratbeli erő) hiánya azt jelenti, hogy nincs valódi elszámoltathatóság és nincs az ítéletnek igazságos alapja. (Hányan perelnénk be egy fát, ami ráborult az autónkra?) Isten nem helyezne embereket a földre választási lehetőség nélkül, hogy aztán felelősségre vonja őket a hibáikért. Az ítélet létezése maga azt bizonyítja, hogy van felelősség Isten felé a döntésekért és választásokért.
Az alábbi versek mit mondanak erről?
Róma 14:10-12
2. Kor. 5:10
Jelenések 20:12, 13
Cselekedetek 17:30, 31
Ezékiel 33:7-9
Csel. 18:6
8. Ha Isten már eltervezett és rögzített minden fontos dolgot különösen azt, hogy ki fog hinni és ki fog elveszni, nem lenne túl sok ok a valódi lelki-szellemi háborúságra. Ha így lenne, akkor egyszerűen egy játék részesei lennénk, amit Isten játszik vagy amit Ő írt és rendez. Ezzel szemben a Biblia azt tanítja, hogy Istennel harcolunk egy valódi ütközetben az ördög ellen, emberek lelkeiért. Hogyan fejezik az alábbi versek ezt az igazságot?
2.Kor. 10:3,4
Efézus 6:11-20
2.Kor. 4:3,4
Lukács 8:11, 12
9. Isten elhelyezte az emberben a választás képességét. Az ember akarata a bűnös természetének rabságában van, ezért természeténél fogva a bűnt választja. De ha figyelmesen hallgatja az Evangéliumot, Isten megfeddi őt. Ezzel a feddéssel a bűnös megtudja, hogy az Evangélium igaz és képessé válik arra, hogy Krisztushoz forduljon. Ezen a ponton a bűnös szabad, hogy Krisztust válassza,nem kényszerített, hanem szabad a választásra.
Az alábbi versek az ember döntési képességét mutatják az Úrért vagy az Úr ellen.
Kösd össze a kifejezést a megfelelő Bibliai referenciával.
a. 2. Kor. 5:11 ___ jertek..vegyetek..egyetek.. hallgassatok..Hajtsátok ide füleiteket.. Keressétek az Urat..Hagyja el a gonosz
b. Ezékiel 33:11 ___ keserítették őt a pusztában, hányszor illették fájdalommal
c. Ésaiás 55:1-3, 6, 7 ___ embereket térítünk
d. Ésaiás 63:10 ___ és te nem akartad.
e. Zsoltár 78:40, 41 ___ bevevék az ígét .., tudakozva az írásokat,
f. Jelenések 22:17 ___ Élek én..hiszen miért halnátok
g. Máté 23:37 ___ és a ki akarja, vegye az élet vizét ingyen.
h. Cselekedetek 13:44-46 ___ ők pedig engedetlenek voltak és megszomoríták szentségének lelkét
i. Cselekedetek 17:10-12 ___ de mivelhogy ti megvetitek azt, és nem tartjátok méltóknak magatokat az örök életre,
Következtetés
A kálvinizmus szerint a teljesen bűnös, lelkileg-szellemileg halott ember nem tud reagálni az Evangéliumra. Ezzel szemben a Biblia azt tanítja, hogy ugyan az ember semmit sem tehet azért, hogy kiérdemelje vagy magától megszerezze az üdvösséget, de képes arra, hogy azt mondja ,,Isten, légy irgalmas nékem bűnösnek!” és ,,Uram, tarts meg engem!” Erre az a bizonyíték, hogy Isten kéri és hívja az embert, aztán pedig felelősnek tartja, ha az nem jön.
A kálvinizmus szerint az Isten szuverenitása nem hagy helyet az alternatív akaratok számára. Ahhoz, hogy Isten szuverén legyen, Isten tervez irányít és kontrolál minden fontos dolgot. A Biblia tanítása szerint amikor Isten a terveit és elhatározásait készítette a világ megalapítása előtt, nem úgy tette, hogy felülbírálja az ember akaratát. Előre ismeretén keresztül megvizsgált minden embert, aki valaha él, minden vele kapcsolatos gondolatát, sírását, imáit, cselekedetét, döntését. Azok, akik hisznek Jézus Krisztusban, az Ő szolgáivá válnak, mert így akarják, nem mert Isten kényszeríti őket. Az ember odaszánása valóban sokat jelent. Ez Isten ember felé való szeretetének, valamint az ember Isten felé való szeretetének egy magasabb nézete, sokkal megtisztelőbb és magasztosabb leírása Isten szuverenitásának.
Jegyzetek / kérdések
Függelék: Róma 9. rész
A Római levél 9. része gyakran félreértett a kálvinisták által és arra használják hogy alátámasszák a feltétlen kiválasztás tanát. Ez a rész egy olyan könyv közepén helyezkedik el amely azt tanítja, hogy az üdvösség kegyelemből van hit által mindazok számára akik hisznek, zsidó vagy pogány egyaránt.
A Római levél 9, 10 és 11. részei folytatják ugyanezt a témát de az Izraelitákra koncentrálnak. Kik is ők, miért lettek leváltva egy pogány intézmény által (a hitetlenségük miatt Róma 9:30-33, 10:1-3, 16-21, 11:20, 31 és 32) és hogy végtére is hogyan kapják meg az ígéreteket amelyeket Isten tett Ábrahámnak (kegyelemből hit által – 11:23-32)
Róma 9:8-12 és 11:5, 6 elmondja nekünk, hogy Isten a kegyelme alapján (sokkal inkább mint azok cselekedetei alapján) dönti el, hogy kit áld meg. Róma 9:14-24 alapján Istennek megvan a joga eldönteni a kritériumot, hogy kit áld meg és kit utasít el. Isten áldásai (akár üdvösség akár szolgálat) kegyelemből jönnek azokhoz akik hisznek (Róma 9:30-10:13, 11:23-32). A hit a kritérium ami alapján az illető az áldásokat kapja (1. Kor. 1:21)
Írta: Jeff Hallmark, misszionárius Kanadában,
British Columbia, Kanada,
A magyar fordítást a Debreceni Biblia Baptista Gyülekezet,
4029 Debrecen, Faraktár u. 42. gondozta.